Muziek - studio | gospelkoren | bands | studio |
||||||||||||||
Synthesizers daarentegen produceren alleen maar geluid. Geluid dat je zelf kunt bewerken. Vroeger op een elektronische manier, met schakelaars en draaiknoppen. Later werd de synthesizer volledig digitaal. Dankzij die digitale techniek was bijna ieder geluid (na) te maken. Zelfs akoestische instrumenten kunnen daarmee natuurgetrouw worden weergegeven door een synthesizer. Hierbij worden van muziekinstrumenten en andere geluiden opnamen gemaakt ('samples'). Door een toets in te drukken worden deze opnamen dan feitelijk weer afgespeeld. Je hoort dus eigenlijk een opname van het originele muziekinstrument of van het oorspronkelijke geluid. Inmiddels is deze techniek zo geperfectioneerd dat het verschil tussen synthesizer en het oorspronkelijke instrument vaak alleen door kenners is te onderscheiden. Mits dan ook nog goed gespeeld en gemixt kan met computer en syntesizer een hele band of orkest overbodig worden. Door mijn opleiding aan het Hilversums Conservatorium en het werken voor diverse fabrikanten van elektronische muziekinstrumenten (eerst voor Roland, later Generalmusic, GEM, Farfisa) vond ik de combinatie van techniek en muziek steeds leuker worden. Het is voor mij nog altijd een uitdaging met computers, synthesizers en software muziek te maken. Zoals dat tegenwoordig bij veel muzieproducties wordt gedaan. En dan bedoel ik niet de echte "computermuziek" zoals van synthesizer-giganten als Jean Michel Jarre of Vangelis. In de popmuziek van nu zijn er genoeg producties waar een 'echt' instrument meer aan te pas komt. En dat heeft voordelen: je hoeft als producent of zanger geen muzikanten in te huren, je kunt aan de slag wanneer je wilt, en als er een foute noot wordt gespeeld kun je die op de computer gemakkelijk corrigeren. Je bent dus eigenlijk baas over je eigen orkest.
Binnenkort meer over het maken van orkestbanden .... |